Kul til besvær.

 

 

 

Nå har jeg slitt med en kul under armen som er til besvær, får ikke armene inntil kroppen og heller ikke strekt hendene i været. Den er litt sånn plagsom og vond var til lege med den i sommer, da fikk jeg beskjed om at det ikke var en kul bare fett som det var. Så jeg går ikke til legen igjen med den nå som den har blitt verre igjen, får vel bare gå å ha det på denne måten å se om det går over av seg selv.

 

Men det som gjør dette litt vanskelig er at jeg blir bekymra å da går det på psyken løs, er redd for at det er noe annet enn fett for jeg har jo gått rundt med denne kulen siden i sommer. Får vel bare gå med den å se om den blir verre da får jeg ta kontakt med legevakten, men får vel bare det samme svaret som jeg fikk i sommer men det rare er at jeg kjenner den når jeg tar rundt den også.

 

Det er ikke noe som en kan bli syk av og dø så jeg får vel gå rundt med den til det skjer en forandring , kraftige forandringer ellers da skal jeg gå til legen.

 

Er noen ganger jeg lurer på om det er navnet mitt som utgjør om man blir tatt alvorlig, og da mener jeg det gjelder alt som angår meg og mitt. Og at utseende er feil de tror at jeg er en totalt idiot, det er slik jeg føler det når en ikke blir tatt på alvor og heller ikke blir hørt.

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

16 kommentarer
    1. Klart du må gå til legen når den plager deg, er jo kjertler under arm som kan bli vonde, ønsker deg en fin kveld❤️

      1. Veit ikke om jeg orker å få den samme kommentaren igjen, så jeg tror jeg skal la det være.

        Ja jeg veit det at kjertler under arm kan bli veldig vonde det hadde jeg mye av som yngre.

        Takk ønsker deg og en kjempefin kveld.

        Klem fra meg til deg.

    2. Hei.
      Du må få time hos legen og sjekket den ultralyd. Ingen skal gå rundt å være redd for at det er noe ondartet. Mange har fettkuler men greit å sjekke.
      Må være en dårlig lege du har som ikke tar deg på alvor. Bedre å sjekke enn å være redd.Du har vel nok fra før.
      Kontakt legekontoret i morgen.
      Stor klem

      1. Ja men jeg er forkjøla og da ville ikke de at jeg skulle komme nå, skal ta å få meg en time til uken sånn at jeg får den sjekket den ut.

        Nei hun er en flink lege men det er bare to ting hun følger opp godt, har mye jeg ville ha fulgt opp men det er kun blodsukkeret og kolesterolet som står i hodet har det vært det siste året.

        Jeg er faktisk livredd for at det er noe som ikke er ok men den kulen.

        Klem fra meg til deg.

    3. Kjære deg. Nå skal du stå opp for deg selv og forlange å skjekke ” fettkulen” din. Ikke gi deg !

      1. Er ikke så enkelt å stå opp for seg selv når en ikke føler seg hvert å bli hørt, for det er jo bare alt annet som skal sjekkes først ikke det jeg ønsker skal bli sjekket.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

    4. Hei. Ikke vær så slem mot deg selv.

      Gå til legen og be om å få utredning på den kulen. Og NEI, jeg synes ikke fastlegen viker flink (ikke mot deg) når hun bare følger opp blodtrykk og kolesterol. Og nok en gang NEI . det er ikke hvordan du ser ut som er årsaken, Hun har plikt til å hjelpe deg.
      Hvis det ligger økonomiske problemer til grunn – så kan du be om regning.

      Hvis ikke det går så oppretter du en spleis. Hvis du ikke vil opprette spleis skal jeg betale timen, så sant denne er vanlig takst Både du og legen kan bruke munnbind. Ikke all forkjølese er corona, Høie har også uttrykt bekymring for at folk ikke
      får nødvendig helsehjelp under coronatiden.

      Sender deg en virkelig god klem og ønsker deg en fin dag

      Lise

      1. Jeg skal det når jeg har psyket meg nok opp til å gå til legen, det må jeg gjøre med alt jeg skal om dagen. Økonomien er veldig ustø om dagen, men en spleis blir ikke opprettet en gang til fra min side var så mye bråk rundt den siste jeg hadde så aldri mer.

        Jeg skal da klare den legeregningen, er jo bare å kutte ned på noe annet så går det bra.

        Veit det at ikke all forkjølelse er corona men en skulle tro det en gang i blant. Jeg hørte det på nyhetene at Høie var bekymret for at folk ikke får tilstrekkelig med helsehjelp nå under corona.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

        1. Jeg har en kul under høyre arm, den har jeg hatt i mange år. Den dukket plutselig opp og vokste gradvis. Etterhvert ble den som en bordtennisball, og jeg gikk til legen. Han klemte rundt den, skikkelig hardt. Men noe mer ble ikke gjort. Kulen begynte virkelig å vokse etter dette, den ble som en mellomting mellom en tennisball og en bordtennisball. Den var driiiitvondt, og en dag jeg kjørte bil gikk det hull på den. Dro hjem og fikk fikset griseriet, tømte det jeg fikk til og pøste saltvann i krateret. Siden har den vært litt til og fra, og har tømt seg selv flere ganger. Det siste året har den vært stabil og ikke større enn en ert.
          Så kulen din kan også være en betent svettekjertel, som jeg tror min har vært. Veldig vond, men ikke farlig så lenge ikke betennelsen blir alvorlig. Kan feberen du har nevnt, skyldes betennelse? Og at det er derfor du føler deg sliten og dårlig? Kanskje få sjekka “senkningen”? Det er jo enkelt og fort gjort.
          Lykke til!

    5. En oppsamling med talg (fett) er helt ufarlig. Plagsom – men som sagt ufarlig. Personer som fremstår som nevrotiske, sinte eller uhøflige får ofte ikke rett helsehjelp. Jeg ser den mennesketypen på legekontoret jevnlig siden jeg er der regelmessig selv. Ser den samme oppførselen på apoteket. Sinte og ofte ustelte mennesker som lukter svette og røyk med slitt hår og utslitte klær. Nå sier jeg ikke at denne gjelder deg – men det er verdt å tenke over ens egen fremtoning.

      Det burde ikke bety noe hvordan man ser ut men dessverre så fungerer ikke samfunnet slik.

      Legetimer bestiller du via Pasientsky, da kan du skrive ned hva det gjelder og hvorfor du er bekymret fordi det gjør så vondt. Det du skal be om kalles en biopsi som er en form for røntgen. Ved å være presis i språket fremstår du mer intelligent og opplyst og det er lettere å bli tatt seriøst.

      Og du skal selvsagt ikke troppe opp på legevakta med forkjølelse midt i en pandemi – det sier seg selv!!

      Lykke til!

      1. Jeg veit ikke hva det er for den er ikke undersøkt, legen så det bare var fett ved å se på den uten å undersøke.

        Mener du at kronikere som også lider av psykiske lidelser ikke har rett til helsehjelp.

        Så da kan jeg aldri oppsøke lege jeg da som har hatt tett nese og hoste siden november 2019.

        1. Selvfølgelig skal du søke legehjelp. Psykiske lidelser eller ikke. Men jeg råder deg til å skrive til legen hvis du har problemer med å uttrykke deg verbalt eller blir hissig fordi du er frustrert. Forklar symptomene dine så godt du kan, og få gjerne noen som kjenner deg til å se over teksten før du sender.

          Tørrhoste eller lett nese er vanlige plager som greit skilles fra en forkjølelse som stort sett går over av seg selv. Du kan også ta en koronatest for å bevise at du ikke er syk.

          1. Nei jeg skal ikke til legen med den kulen, men hvis jeg skal til legen noen gang så skal jeg skrive til legen slik jeg gjorde sist.

            Jeg har tatt koronatest hver gang jeg har vært på sykehuset, og alle har vært negative veit ikke hvor vi som ikke kjører bil skal henvise oss hen for å ta testen her i byen.

            1. Koronatest bestiller du via helsenorge.no det er veldig greit.

              Alle slike praktiske spørsmål som når/hvor/hva finner du så enkelt svar på via nettet. Har du ikke bil kan du vel ta taxi eller buss om du ikke kan gå fordi det er for langt?

            2. Det er ikke for langt å gå men det har ikke vært mulighet å teste seg der annet enn fra bil. Jeg veit jo hvor teststasjonen er men de har bare tatt imot dem som kommer i bil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg