Hva skjer nå?

 

 

 

 

 

Ja jeg lurer faktisk veldig på hva som kommer til å skje nå med min uføretrygden  nå som bloggen har tatt litt av, ja jeg får litt mer penger utbetalt  fra bloggen min på kort sikt men det har faktisk skremt meg litt. Har jo også lest andres blogger hvor det er ett tema at jeg kommer til å få en kjempe regning fra Nav i november, det er en regning jeg aldri kommer til å klare å betale. Er jo ikke jeg selv som klarte å få meg så høyt på topplista og får så mange trykk som genererer i kroner, jeg syntes det var veldig koselig med det første innlegget men tre fra den samme bloggeren og lesetallet springer rett i lufta på to dager nå så har jeg tjent over 2000 kroner pluss det på annonselinkene mine så dette kan jo bli litt for mye i forhold til det jeg har lov til å tjene uten at de begynner å trekke av trygden min.

 

Det jeg veit er at jeg kan tjene 39900 i året før de begynner å trekke av trygden min, men ikke veit jeg er det noen som veit noe om dette? Kan noen svare meg på dette.

 

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

 

Aud-Marit.

32 kommentarer
    1. Hei 😊
      Du kan legge inn forventet inntekt på nav sine sider. Da reguleres trygden automatisk. Du kan inn og forandre når som helst hvis inntekta di forandrer seg.
      Jeg ringte nav og fikk god hjelp fra de da jeg gikk fra 100% varig ufør til å være ut i jobb. Kan jobbe 100% i 10 år før nav vurderer din uføre. Bare ring de – de gir god hjelp 😊
      Lykke til 😊

    2. Husk , Aud Marit, at det er ikke sikkert at alt det du leser i ulike blogger er skrevet i beste mening. Ring til NAV på mandag og hør hva som er reelt. Ikke gå gjennom helga redd, for det har du ingen grunn til . Nå vet ikke jeg hvilken avtale du har med blogg. no, men tror ikke du kommer til å ødelegge tygda de på dette. Dessuten velger du selv om du vil fakturere blogg.no eller ikke. Ser du at du tjener for mye kan du bare la være å fakturere og problemet er løst. De sender deg ikke pengher uten faktura 😉 Skulle det oppstå noen problemer av økonomisk art er nummeret mitt 913 80 129 og vi finner ut hvordan vi løser dette “problemet” som enkelte bloggere skremmer deg med. Beklager at det ble slik Aud Marit, var bare ment godt. Unnskyld!

      1. Det ser ut til å gå bra jeg tjener ikke over 39000 på bloggen min fra januar til januar. Jeg veit at du mente det godt ikke noe problem, Jeg er partner blogger som du er.

        Ikke tenk på det dette går helt fint jeg sier tusen takk.

        Ønsker deg og dine en fin lørdagskveld.

    3. Regner med du mener innlegget mitt? Nå kan eg bare basere det på egne erfaringer. Eg Tjente en del penger på blogg.no i 2018, helt uforberedt gjorde eg dette slik som du nå har gjort. Eg leverte skattekort til blogg.no og betalte det som skulle slik og trodde alt var i orden. MEN, problemet var at dette var en lønn som eg ikkje hadde meldt fra om til Nav i starten på året.

      Hvis eg hadde meldt dette til Nav før årskiftet hadde det trukket litt hver mnd slik at totalbeløpet hadde jevnet seg på hele året. Men eg kunne ikkje vite i desember året før hva eg kunne tjene i året som kom. Der med, når Nav hadde årsregnskapet sitt i november fikk eg en solid regning fordi eg hadde fått for mye i trygd siden eg hadde tjent mine egne penger, og måtte tilbakebetale. Måten det ble tilbake betalt på var at de trakk meg hver måned til det var nedbetalt. Det ble betydelig dyrer å betale tilbake enn hvis eg hadde meldt fra i forkant.

      Det å være f.eks ufør og tjene egne penger er et regnstykke som man må balansere. Derfor syns eg kokken gjorde det på feil måte ved å hjelpe deg. Hadde han f.eks oppfordret til at alle vippset deg noen kroner til briller hadde det ikkje gjort noe, men nå blir det penger du har tjent. Ordne det i allefall slik at du betaler skatt av det du får og så får du høre med Nav. Eg unner deg alt god Aud Marit, men eg syns ikkje dette var helt riktig gjort mot deg. Han har egentlig mer igjen for det selv for å si det sånn.

      Klem Vibbedille

      1. Det ser ut til det skal gå med god margin, jeg betaler skatt av alle inntekter fra bloggen min. Jeg bruker fakturerings firmaet Frilans finans så de ordner alt på det plan.

      2. Det her syns jeg var en litt urettferdig kommentar. Det her var vel bare gjort i beste mening , i alle fall sånn jeg ser det. Og har man en blogg så drømmer man vel om litt inntekter og mange lesere. Syns ikke det har noe for seg å rakke ned på kokkejævel for hans innlegg. Vi må være snillere mot hverandre alle sammen. Unne hverandre litt godt 🙂

    4. Så lenge du ikke tjener over det på et år blir du ikke trekt noe fra trygden din, men du må følge med selv på hvor mye du tjener på bloggen👏 Det gjelder fra januar til januar, regner ikke med at du har tjent i nærheten av dette på bloggen til nå, så da har du mye å «gå» på enda👍

      1. Den er fin da veit jeg det har ikke tjent mer enn 900 til nå så jeg har god margin da. Tusen takk for svaret jeg fikk av deg det hjalp på nervene.

    5. Vet du, kan ikke nok om det. prøvde å lese litt på NAV, men finner ikke noe. Men som du sier: Du kan tjene ca. 40 000 i året og deler du det på 12..Så er det litt over 3000.- i måneden før du mister en del av trygden din.
      Hadde jeg vært deg ville jeg vente med å sende faktura til blogg (Er det slik det foregår)? Til du hadde fått litt mer svar på dette. Vet at Vibbedille kan en del om det!
      Husker en tidligere bloggvenninne som heter Helene hadde litt problemer med NAV og inntekt. Hun hadde trygd og ønsker å ta vakter på et sykehjem..Men var ikke mange vaktene hun kunne ta på seg i måneden før det gikk utover trygden hennes…
      Håper flere kan svare deg her!

    6. Jeg har utrolig dårlig samvittighet for jeg har også “fremsnakket” bloggen din. Var ikke klar over, tenkte ikke på at du kunne få trekk i uføretrygden din.
      Jeg skal forsøke å finne ut hva som skjer, er god på å sette meg inn i regler.

      1. Herre min det gjør ingenting jeg kan tjene opp til 39900 i året uten at noen ting som helst skjer. Dette går helt fint.

        Jeg synte det er koselig å bli framsnakket jeg og det veit du.

    7. Jeg fikk svar helt øverst i kommentarfeltet ingen fare så lenge jeg ikke tjener mer enn 39900 dette året fra januar til januar, og det er det langt unna så ikke tenk på det. Jeg er med som partner sånn som du er med blogg.no, jeg veit jo at du mente det i beste mening dette kommer nok til å gå bra håper jeg d. Kommer til å lese bloggen din fast uansett. Håper du har det bra.

      Ønsker deg og dine en riktig god lørdagskveld.

      1. Hei.

        Dette her skjønner jeg var skremmende å få servert i helgen din. De aller fleste foretrekker å tjene pengene sine i stede for å få dem på vipps, når de kan og du er nok ikke noe unntak vil jeg tro.
        Ta det med godt mot, for du kan legge inn og justere inntekten din på nav.no så mye du vil. Da ser du ca. hvordan du kommer ut. Det er som du sier, du kan tjene 0.4 G før uføretrygden påvirkes. Og etter 0.4 G stopper ikke uføretrygden, men den blir gradvis redusert etter inntekten.
        Du må tjene veldig, veldig mye og over flere år før du fratas uføretrygden helt. Du kan også være opptil 50% arbeidsfør og få gradert uføretrygd. Så du har enda mange muligheter hvis bloggen vokser med årene.
        Så dette her er ikke noe problem du trenger å bruke mange kalorier på 🙂

        1. Ja jeg ønsker jo å tjene pengene mine selv og ikke måtte gå rundt med lua i hånda. Takk for ett godt svar dette gjorde det mye bedre så nå skal jeg bare smile og være glad, og da var jeg ikke helt på bærtur godt å vite.

          Ønsker deg og dine en kjempe fin søndag.

    8. Fikk lyst å holde rundt deg og vipse til deg du gode menneske😊 Er det skatt på vips og spleis? Ikke vet jeg, veldig mulig Kokkejævel kan svare, han kan alt og mere til om dette med vips og spleis.

    9. Kjære deg. 💐

      Trygden din blir ikke trukket av før du har nådd den summen. Du bør passe på å melde fra til nav underveis, spørre om veiledning på det du er usikker på, betale skatten du skal og kanskje litt ekstra. Da har du forhåpentligvis en liten buffer til neste år.

      Om bloggen skulle vise seg å gi en god inntekt(, altså at du ender på godt over det du “har lov til” uten trekk), så bør du nok legge av penger, tilsvarende trygden( ihvertfall for et par mnd.), i løpet av det neste halvåret, slik at du ikke får økonomiske problemer når nav evt. trekker deg det de skal.

      Det å jobbe skal ALLTID lønne seg, selv om man betaler skatt og tilsvarende trygd trekkes – altså skal det trekkes mindre kroner i trygd enn det man tjener, slik jeg har skjønt det. Sjekk det veldig gjerne opp, så slipper du å gå med den bekymringa.

      Problemet for mange som tjener litt ved siden av trygd, ser ut til å være at utbetalingene ikke kommer til vanlig tid, at man ikke er forberedt på endringer i trygdeutbetaling – eller krav om tilbakebetaling på feilaktig mottatt trygd. Det er her det er viktig at du er forberedt og i kontakt med nav, rett og slett for å ikke få overraskelser av negativ art.

      Nå er vi i juli.
      40.000 kr : 6 mnd.= 6666,7 kr. i mnd.. Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg så voldsomt helt enda, for å si det sånn. 😉

      Nyt de ekstra kronene dine, visitten høyt på blogglista, nye lesere, hyggelige kommentarer, og resten av sommeren. 💐

      1. Ja jeg skal nyte de ekstra kronene og kontakte nav etter hvert så jeg går klar, er nok bare denne måneden det blir veldig høy utbetaling og jeg betaler nesten førti prosent skatt så det går nok bra. Ja jeg leste det jeg også at det å jobbe alltid skal lønne seg.

    10. On du plutselig får så mye inntekt at du blir usikker i forhold til Nav og skatt kan det jo være lurt å ikke bruke disse pengene før du har undersøkt hvor mye du blir trekt og evt skyldig.

      1. Har nå fått klarhet i det så det går nok greit, men jeg skal holde av halvparten som jeg alltid gjør uansett om det er trygd eller annet tørr ikke røre noe av dette før jeg veit helt hundre prosent.

    11. hei synes du skal takke kokkejævelen,for det han har gjort,og ikke bekymre deg for inntekt fra nav,vist du kommer over det du har lov til,og tjene utefor trygden,så trekker di deg ikke mer en det du har krav på,synes du har en fin blogg,og takket vere kokkejævelen,har folk fåt set hvor fin blogg du har,lykke til

      1. Jeg har takket han i ett eget innlegg for to eller tre dager siden, jeg er litt bekymret for det er jo den som er hovedinntekten uføretrygden min. Jeg håper han ser at jeg er fornøyd for det han gjorde på torsdagen. Fikk jo noen gode svar på spørsmålet mitt, men igjen hvis jeg skal være helt ærlig så føler jeg meg faktisk beæret at han gjorde det.

    12. Du kan snu på det. Tenk så deilig å tjene egne penger selv på skrivingen din en periode. Og du vil uansett stå mye friere enn med kun uføretrygd. Mat i kjøleskapet og penger til briller. Så skulle bloggen ta av en periode, så vil du jo ikke tape på det, bare du holder oversikt over inntektene, så du ikke får problemer med NAV.

      Tenker de ekstra inntektene uansett vil komme godt med. Så snu det heller til noe positivt.
      Masse lykke til.

      1. Jeg holder god oversikt over hva jeg tjener på bloggen halvparten skal på en konto for seg selv. Ja det er bra å tjene penger på bloggen så får nav bare justere uføretrygden min, har kommet på andre tanker nå.

    13. Dersom du tjener for meget i år så vil du ikke få etterkrav før høsten /vinteren 2021 da det vil være ligningen for 2020 som det da blir etter oppgjør for. Ellers så er det lurt å oppgi hva du tjener ekstra slik at du ikke får slike ubehagelige overraskelser med å måtte tilbakebetale til Nav. Nå vet jeg ikke hvordan urbetaling fra blogg virker om det trekkes forskuddsskatt av det alik at du får utbetalt netto . For ellers vil du vel også kunne bli skyldig skatt ved skatteoppgjøret i 2021.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg