Noe dere ikke viste om meg, dag 4

 

 

 

Da var jeg kommet til det som satte en støkk i meg som fortsatt er noe jeg er redd for å gjøre, ja min første tur til tannlegen som også var min verste opplevelse i tannlegestolen.

 

Jeg mener å huske jeg var i alderen 5 eller 6 år vi fikk besøk av mine besteforeldre på far siden, ei nabo jente ble sjalu på at jeg fikk besøk så hun tok en stor stein og kastet den i ansiktet på meg. Hun traff selvfølgelig munnen og knuste noen tenner, da måtte jeg akutt til tannlegen og det ble en mareritt kveld det der for det ble bestemt at de tennene måtte trekkes. Greit å trekke dem men å sitte i times vis og tannlegen tok ut en og en bit av tennene uten bedøvelse, det er skremmende for ett lite barn og måtte sitte slik jeg satt ikke alene i stolen da for jeg satt på fanget til min mor. Hun fikk beskjed av tannlegen til å tvinge meg til å sitte ligge stille, det var ingen enkel oppgave for en mamma og måte tvinge sitt barn til noe det ikke ville og vondt var det å. Etter tre timer så kom han til rota da fikk jeg bedøvelse, hadde dette vært i dag så hadde den operasjonen skjedd på sykehus med full narkose med tannlege som gjorde denne operasjonen men slik var det ikke den gangen.

 

Så det var både min første og verste besøk i tannlege stolen som har skremt meg såpass at jeg har tannlegeskrekk en dag i dag.

 

Hvordan var din første tur i tannlegestolen og din verste opplevelse i tannlegestolen?

 

Lag dere en kjempefin dag.

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

8 kommentarer
    1. Full forståelse for at du har tannlegeskrekk etter en slik opplevelse! Slik skal det ikke være, verken da eller nå! De bør jo forstå hva det kan gjøre med et lite barn. Selv har jeg hatt flaks, hadde en del hull i melketennene, har boret en del, også med det største boret. Men gledet meg på en merkelig måte, hvis min bror eller jeg skulle til tannlege/lege ville alltid den andre også i stolen 😆 Vet jeg er heldig som ikke gruer meg før slike timer, håper din nåværende tannlege er god til å forklare og gjøre ting enklest mulig for deg.
      Håper du får en god dag, klem ❤

      1. Nei det skulle vel ikke være slik men sånn var det, jeg grudde meg til og med da jeg måtte være med barna til tannpleier og tannlege på deres vegne.

        Ja hun jeg har nå er flink til å fortelle hva hun må gjøre, får også bedøvelse hvis jeg må borre eller trekke tenner sånn skulle det vært første gangen jeg var hos tannlegen.

        Ønsker deg en kjempefin dag min har vært fin til nå.

        Klem fra meg til deg.

    2. Opplevde 60 tallets tannleger. Boring og null bedøvelse. Frykt og redsel. Måtte senere også, og det var like ille. 17 år slet jeg med skrekken. Mista to tenner, og da ringte jeg til en klinikk her i byen. La fram at jeg hadde skrekk og kunne ikke garantere at jeg kom. Fikk beskjed om å snakke med legen få beroligende pille. Det fikk jeg. Dro til tannlegen og møtte enestående personer. Nå er skrekken borte. Men har brukt mange penger på tennene. Du har en tyrann av en tannlege i din barndom. Skjønner godt din skrekk. Klem til deg fra meg.

      1. Dette var på midten av 1970 tallet, han skremte livet av meg ja han var en tyrann er også blitt fortalt flere slike episoder med samme tannlege.

        Ja du var borti det du også er ikke godt med tannlegeskrekk, er ikke enkelt er like redd selv om jeg nå har en helt fantastisk tannlege så sitter skrekken i enda. Gruer meg som bare det når jeg skal til tannlegen og venter i det lengste på å bestille time hvis det skjer noe for jeg vil helst unngå å gå til tannlegen.

        Ønsker deg en kjempefin ettermiddag og kveld.

        Klem fra meg til deg.

    3. Huff, ikke rart du har tannlegeskrekk. Dette må jo være tortur for ei lita jente 🙁
      Jeg husker ikke min første tur til tannlegen, men jeg husker godt min verste.. Jeg måtte trekke ei tann i Mexico på ferie, på en klinikk i slummen. Uten bedøvelse… tannlegen hugget tanna i mange biter, jeg hadde blod overalt og jeg husker at jeg tenkte «vær så snill å la det komme noen inn og skyte meg, jeg klarer ikke dette». Etterpå fikk jeg infeksjon i hele venstresiden av ansiktet pga at jeg ikke fikk antibiotika…

      1. Ja dette må ha satt en støkk i deg den tannlege turen i Mexico, og så mye som skjedde etterpå huff sier jeg bare for jeg kan ikke se det for meg.

        Har stor nok skrekk som det er for tannleger, det var jo ikke bare for meg det var en ren tortur tenk deg moren min som måtte holde meg i jerngrep i fire timer.

        Ønsker deg en kjempefin ettermiddag og kveld.

        Klem fra meg til deg og dine.

    4. Herlighet! Ikke rart du fikk tannlegeskrekk etter en slik opplevelse som barn.
      Det var noen altfor tøffe tannleger før i tiden. Har ikke hatt en slik opplevelse selv heldigvis, men har hørt flere som har hatt det. 😳
      Ønsker deg en god natt ☺️

      1. Ja den sitter i den, det var nok enkelte tannleger på tidlig 70 tall som var av den gamle skolen tannleger. Det er en opplevelse jeg ikke unner noen, for den sitter så langt inne å bestille time til tannlegen i dag(trenger ikke å gå dit på en stund håper jeg) har jo vært der i år.
        Jeg har også hørt om flere som hadde den samme opplevelsen med den samme tannlegen.

        Ønsker deg en kjempe god natt.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg