Noe dere ikke viste om meg. Dag 13.

 

 

 

 

Nå skal jeg ta for meg min barnetro det har ikke noe med kristendom og gjøre, jeg trodde faktisk på spøkelser og troll og var og er redd når det er mørkt ute og hjemme inn. Jeg var faktisk så redd i mørket at jeg sov med lyset på langt inn i ungdommen, for da jeg var liten så ble jeg fortalt om heksebrenningen i Vardø og trodde at hver gang jeg hadde gjort noe uskyldig men galt så kom de for å brenne meg på bålet. Så jeg prøvde å aldri gjøre noe galt. Da jeg ble litt eldre og forsto at det var ikke sånn det foregikk, så var det disse spøkelsene og monstrene som var skremmende. Det var faktisk så ille at jeg trodde det kom ett spøkelse inn på rommet bare gardinene beveget seg, selv om det bare var vinden som tok tak i gardinen. Monstrene ble jeg redd da jeg så på pompel og pilt på barnetv for de var så stygge syntes jeg da, nå fikk dere dere en riktig god latter tenker jeg men det var ikke bare jeg som vart skremt av de to figurene.

 

Hva trodde dere på som liten?

 

Lag dere en riktig fin kveld/natt.

 

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

10 kommentarer
    1. Hei Aud Marit🙂
      Ja, Pompel og Pilt husker jeg at jeg også var litt skeptisk til!
      Og mørkeredd, det er jeg ennå. . Og har aldeles aversjon og skrekk for flaggermus, uten at jeg vet hvorfor 🤷‍♀️ Tror ikke at jeg hadde sett de engang, før på Kreta for noen år siden
      Så du er nok ikke alene om å være redd for litt forskjellig😉
      Ha en riktig fin dag🙂

      1. Nei jeg er ikke alene om å være redd for forskjellige, flaggermus er jeg ikke redd for de syntes jeg er søte og det er alle andre mus også, er mer redd for mark og huggorm og slikt jeg nå og mørket da.

        Dagen har vært fin den.

        Ønsker deg en kjempefin kveld.

        Klem fra meg til deg.

    2. Jeg likte heller ikke Hompel og Pilt, spesielt sines jeg Gorgon vaktmester var ekkel.
      Jeg trodde og tror vel fortsatt på spøkelser og underjordiske. Kanskje ikke store troll, men huldra og andre underjordiske – eller kanskje jeg ikke tror på de men liker sagn og folketro?
      Gjenferd tror jeg på. At folk kan gå igjen etter sin død.
      Men jeg er ikke redd og har aldri vært det. Jeg ser på de som “hjelpere” mer enn skremmende.

      1. Ja pompel og pilt syntes jeg var guffent spurte vist mamma bestandig når de kom på tv om det var noe annet å se på, de underjordiske tror jeg på og så er det spennende å høre sagn og folketro.
        Gjenferd er ikke noe jeg bryr meg om de er jo bare fredelige, lager de for mye uro så sier jeg bare at jeg skal sette over litt kaffe til dem så de får sette seg ned. Roer de ikke ned da så sier jeg at det er makt i de folede hender da blir det stille, ja de er jo bare en tur innom for å se om alt går bra.

    3. Var virkelig husredd og mørkeredd som barn. Redd for troll, monster og spøkelser. Sistnevnte opplevde jeg som 6 åring. Ble ikke trodd. Det fantes ikke i følge mine foreldre. I voksen alder opplevde jeg det igjen, men en person foretok rensing og da forsvant det. Nå bryr jeg meg ikke og heller ikke så redd. Klem til deg fra meg.

      1. Nei gjengangere er jeg ikke redd de er som oftest bare kjentfolk, kan jo bli for mye av det gode noen ganger men slik er det bare. Jeg opplevde å se en mann i skiløpa her Kongsberg da jeg og morfar gikk lysløypa, jeg sa til morfar at det går en mann med rød topplue og blå ski jakke far sa at det ikke var noe farlig men den mannen der døde for tre år siden Jeg viste også hvem han var for det var en nabo med mormor og morfar og han var kjempesnil så da var jeg ferdig med det. Men da jeg møtten og kvelden noen dager etterpå i lysløypa så sa jeg hei fint føre i kveld gitt, han nikket men svarte aldri men da han var i live så pratet han med alt og alle veldig trivelig kar.

        Ønsker deg en kjempefin kveld.

        Klem fra meg til deg.

    4. Jeg tror de fleste barn er redd mørket, spøkelser og troll😞 Jeg er godt voksen og synes enda mørket er skummelt… for noen år siden gikk jeg gjennom en skog veldig tidlig på morgenen, i mørket – jeg var livredd😂😂 Følte jeg så skygger og bevegelse over alt😂😂

      1. Akkurat der så kjenner jeg meg igjen, mørket er jeg redd til dags dato. Ja det å gå i skogen i mørket er ekkelt når det gjelder skygger og bevegelser og du tråkker på en kvist og den brekker så skvetter jeg slik at jeg begynner å løpe hvis jeg kan kalle det å løpe.

        Ønsker deg en kjempefin kveld.

        Klem fra meg til deg.

    5. Jeg lurer på om det finnes noen som likte Pompel og Pilt i det hele tatt egentlig…? Selv syns jeg vaktmesteren var i drøyeste laget. Og jeg var også veldig mørkredd. Gikk med ei pute på ryggen (!) hvis jeg måtte på do om natta til jeg var ganske stor, husker jeg. Antakelig som en slags beskyttelse. Er jo ikke mørkredd lenger, heldigvis 🙂 Men syns fortsatt Pompel og Pilt er noe snålt barnetv.

      1. Jeg husker at når det var mørkt og jeg måtte gå hjem så løp jeg for det meste om vinteren så sparket jeg veldig fort hjem, var mer sliten enn jeg var på øving. Og jeg er fortsatt mørkredd men klarer å beherske meg så jeg ikke gjør noe som gjør at folk tror jeg er totalt gal heller.

        Jeg syntes ikke Pompel og Pilt er noe barnetv, men det er jo mye annet som ikke passer og vise til barn som de faktisk viser på barnetv.

        Ønsker deg en kjempefin kveld.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg