Noe dere ikke viste om meg. Dag 1

 

 

Det var en sommer som 14 åring at jeg tjente mine første kroner, det var på den tiden vi hadde de blå papir ti kroningen vi hadde til og med 10 øringer og 25 øringer og ikke minst 50 øringer.

 

Da tjente jeg penger på å plukke inn rips og solbær for min far, ja det var ikke mye men jeg tjente 2 kroner og 75 øre literen men det ble jo en del da det var fire trær med rips som skulle plukkes ned. Jeg plukket 17 liter på en ettermiddag og kveld så det ble 46,75 kroner det var halve treet så på ett tre så tjente jeg 93,50 så det ble jo noe de ukene, når jeg kom hjem så plukket jeg rips og solbær for bestemor og bestefar hos dem tjente jeg også penger mer enn det jeg fikk av min far hele 5 kroner literen så av dem fikk jeg til sammen 250 kroner for 2 trær.

 

Ja det var den gangen jeg tjente mine første penger av og gjøre noen en tjeneste som de mente var en stor jobb, noe bestemor og bestefar ikke hadde tid til selv for de jobbet jo på den tiden og de ønsket å få bæra i hus.

 

Kommer ett nytt innlegg i morgen.

 

Lag dere en kjempefin dag.

 

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

16 kommentarer
      1. Ja jeg husker summene for jeg hadde skrevet det opp i ei bok jeg fant igjen i boden, og den var jeg nede og hentet for skulle dette innlegget skrives så måtte det gjøres ordentlig med så mye fakta som mulig.

        Ønsker deg en kjempefin dag, håper formen din er bedre?

        Klem fra meg til deg og dine.

    1. Så dere hadde stor hage med bærbusker både hos foreldre og besteforeldre, hørtes koselig ut, vokste opp midt i Stavanger jeg, men har stor hage nå, ha en fin dag, sol her nå men er meldt regn senere❤️

      1. Min far bodde ikke lenger sammen med oss lenger på den tiden, foreldrene mine skilte seg da jeg var 7 år de. Så dette var hos han det var stor hage med mye frukt og bær trær. Besteforeldrene mine har alltid hatt stor hage med mange bærtrær, vi hadde litt jordbær og en grønnsakshage hos mamma.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

    2. Mye arbeid men litt penger ble det av det. Vi hadde en rekefabrikk i nærheten og der fikk jeg sommerjobb. Ble lange dager og man tjente jo litt penger. Gøy å mimre litt over tidligere tider og hvordan det var før. Ha en fin dag videre. Klem til deg fra meg.

      1. Ja det var mye jobb men jeg syntes det var moro å tjene mine egne penger selv om det ikke var så mye, men for meg var det mye og det er vel det som teller. Sommer jobb har jeg ikke hatt fikk min første ordentlige jobb som 18 åring og jobbet fram til 2004, da startet sykdommen og har holdt på siden.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

    3. Mine første penger tjente jeg hjemme på gården. Husker ikke hvor gammel jeg var, eller hva prisen var.
      Husker vi pleide å få 100 kroner hver (vi er tre søsken) når høyet var i hus. Da hadde vi vært med og slått, hesjet, presset høyballer og kjørt inn og stablet høyballene sammen med resten av familien og non naboer.
      Min første “ordentlige” jobb hadde jeg sommeren jeg fylte 16. Kundemottaker på et lastebilverksted. (Der faren min arbeidet)

      1. Ja jeg fikk min ordentlige jobb som 18 åring og jobbet fram til jeg ble syk i 2004, jeg tok ikke og skrev om den for det var mine første tjente kroner.

        Det er litt moro og dykke litt ned i fortiden, å se hvordan det var da kontra nå.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

      2. Så koselig å lese Aud-Marit. Jeg leser bloggen din ofte, men tørr sjeldent skrive noe 🙂 men nå var det på tide. God helg til deg.

        1. Å tusen takk for at du syntes det, så koselig at du ønsket å kommentere her jeg er glad for alle kommentarer.

          Det er bare å skrive i bloggens kommentarfelt, takk for at du leser kjære deg.

          Ønsker deg en kjempefin fredagsettermiddag og kveld, og en riktig god helg.

          Klem fra meg til deg.

    4. Så artig å lese. 😃 Man fikk litt mer for pengene før i tida… Mye mindre i inntekt også da. Fin historie, Aud- Marit. Håper du har en fin dag. Klem.

      1. Er også veldig moro og lage disse innleggene. Ja man fikk litt mer for pengene på 1980 tallet. Mindre inntekt var det jo men man kunne leve godt på den inntekten man hadde. Takk for at du syntes det var en fin historie, kommer ett slikt eller lignende innlegg hver dag framover. Dagen har vært fin og stille og rolig, fint vær og noen fine møter møtte en familie fra Ukraina vi pratet og lekte med barna deres.

        Ønsker deg en kjempefin fredags ettermiddag.

        Klem fra meg til deg.

      1. Ja kjempegode minner å ha med meg framover.
        Det skal komme ett innlegg pr dag en stund, håper det blir like stor oppslutning som i dag.

        Ønsker deg en kjempefin fredagskveld.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg