Jeg har mange meninger om ting og tang.

 

 

 

Nå som vi er i denne pandemien så har jeg en del meninger, skal jeg tørre og skrive om de meningene eller skal jeg la det være. For som oftest når jeg kommer med mine meninger om ting og tang så er det det samme som å legge hodet på huggestabben men nå tror jeg jeg skal gjøre akkurat det.

 

Nå har det vært stor økning av smitte hos den yngre garde, mange av de som er nysmittet er unge hva er årsaken til det tro der har jeg en mening som ikke kommer til å falle i god jord. De er nok dritt lei av at de ikke kan gå ut på byen for å feste i større grupper, så de har privat fester eller som i Oslo der de var samlet over 200 personer hadde en fest i en grotte som kunne ha gått til helvete grunnet kullosforgiftning. Men hvordan kan de holde en meters avstand i en liten grotte, og når alkoholen og kanskje andre rusmidler i en lett blanding så klarer ikke de unge å holde avstanden. Det er jo også mange studenter som er nysmittet også som på handelshøyskolen i Bergen så er det ganske mange som er smittet, er ikke meningen å legge skylden på studenter og de under en vis alder for det kan jo virke mot sin hensikt.

 

I sommer åpnet de for å reise utenlands på ferie til både syden og til Sverige og Danmark, men så var mange av de landene sto i fare for å bli røde igjen på et klokkeslett på en dag. Da reiste folk hjem igjen helt mann av huse for å rekke å komme hjem igjen for å slippe å gå i karantene, tenkte de i det hele tatt på at de har vært i ett land som hadde enda større smitte tall enn det var i Norge på det tidspunktet  de var der. Å da mener jeg at de skulle stikke innom å få testet seg med en gang de kom hjem, fikk de ikke time med en gang så burde det ha vært pålagt karantene fram til de hadde fått tatt testen og fått svar på dem skulle gjelde alle som hadde vært utenlands det er i alle fall min mening.

 

For viruset tar ikke ferie den ligger der som en skygge og tar seg inn i hvem den vil, og hvis du er lei så har ikke viruset dratt sin vei selv om du er lei. Og mange av de unge blir jo ikke alvorlig syke de har bare lette symptomer som forkjølelse og hoste er jo ikke sikkert de får feber en gang, så vis de da går på fest med mange i en liten leilighet og smitter alle som er der og de smitter igjen alle som de er sammen med i løpet av en dag. Men de er jo lei av denne dugnaden vi har gående med vask hendene og hold en meter avstand, og hold deg hjemme hvis du har luftveis symptomer nei da feste det skal de uansett.

 

Håper ikke dette innlegget støter noen ja ja det er mine meninger.

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

10 kommentarer
    1. Vedlig bra skrevet og reflektert. Folk må ta seg litt sammen nå for viruset er ikke på ferie! Det er i nærheten!
      God fin dag….:) Klem.

    2. Klart det er lov å si meningen sin. Det er bra at du sier i fra og sånt som det nå er blitt er det skremmende. Bor heldigvis på landet og ikke i en storby. Man kan ikke vite hvem som er smittet men det er visst den yngre garde. Slike fester enten i grotte eller i Stordalens nye hotellbygg er ikke greit. Men det som er ulovlig og forbudt det tiltrekker jo ungdommen. Men tror det er en god del voksne også som har private fester. Renner alkoholen inn renner vettet ut og avstand finnes ikke. Dessverre. Eneste plass jeg går til er matbutikken og holder god avstand. Heldigvis går vi mot kaldere tider.
      Ha en fin dag. Klem i fra nord.

      1. Ja der sa du noe, skal jo ikke bare legge skylden på den yngre garde men det er jo der det er flest smittet akkurat nå ser en.

        Er nok en del av den voksne også som er lei og da spør jeg meg selv må en ha fest nå, eller kan det vente.

        Jeg er lite blant folk selv har ikke så mange å være sammen med heller, så vis jeg har fest så er det veldig enkelt å holde avstand til meg selv tar meg en øl alene jeg stort sett var på puben en gang satt alene ved ett bord og snakket litt med to gamle arbeidskollegaer som sto litt over en meter unna.

        Ønsker deg en riktig god og fin dag.

        Klem fra meg til deg.

    3. Helt enig med deg.
      Snakket med en lege, som sa, at for 1. gang på maaange år, hadde forkjølelse og influensa gått ned til et minimum.
      Dette fordi, vi er blitt mye flinkere til å vaske hendene.
      Her i huset er det vasking og spriting – uansett. (Dvs spriting foregår når vi er og handler). Men mannen min, når han kommer hjem fra jobb, må ta av arbeidsklærne og så rett inn på badet, for å vaske seg – godt. Han er “ute blant folk”, så man vet jo aldri. Med både sønn og meg i risikogruppa, så tar man ingen sjanser.
      Får si som ungene, i Lano-reklamen: VASK DE HENDA!!
      Ha en super dag!!

      1. Ja det er mange andre faranger som det har vært lite av som omgangsyke og slike ting også.

        Tusen takk for en opplysende kommentar.

        Ønsker deg en kjempe fin dag.

    4. Hei igjen Aud Marit 🙂

      Eg deler fullt ut dine tanker rundt covid 19 og syns ikke det du gir uttrykk for her gir noen grunn til ramaskrik.

      Men hvis eg sier min oppriktige mening om alt fra pandemihåndteringen fra myndighetenes side til forskjellige samfunnsspørsmål som denne pandemien har avdekket og kledd fullstendig naken for alle oss som er de virkelige dugnadsyterne – ja,da hadde det blitt ramaskrik da,det er garantert !!

      I tillegg til det du skriver,kan eg legge til to eksempler på noe av det eg stusser over : Myndighetene oppfordret til å feriere i Norge i år,så langt er det vel og bra,men så begynner eg å stusse litt når man ser at nordmenn som har fulgt myndighetenes oppfordring om å feriere i eget land,i disse dager kan vente seg bompengeregning på tusenvis av kroner,samtidig vet vi to ting,brorparten av de som ferierte i Norge er/var permiterte fra jobben,mange venter fortsatt på dagpenger – og når vi også vet at bare 15% av inntektene fra bompenger går til det offentlige (veiutbygging?) mens resten går til private aksjeeiere,så kan man jo konkludere at det ikke er alle som bidrar til den nasjonale dugnaden.Hadde man opphevet bomgebyret i hele sommer,noe eg mener hadde vært det eneste rette,da hadde saken vært en annen og man hadde fått et annet inntrykk om hvem som bidrar og hvem som ikke gjør det.
      Et annet eksempel er konsekvensen av å stenge for svenskehandel,resultate blei større omsetning av så og si alle varer her til lands med flere milliarder kroner.Når vi samtidig vet at det i hovedsak er to hovedaktører innen matvarebransjen som hover til seg av overskuddet dette har medført mens vanlige folk som er kastet inn i dagpengemarerittet mot sin vilje ikke får noen goder av dette,faktisk så har prisene økt på,så og si alle varer mens vanlige folk har fått nesten halvert sin kjøpekraft,da begynner eg å stusse litt,hva med å senke priser på varer og tjenester,da hadde eg ikke vært i tvil om at den nasjonale dugnaden gjelder alle og ikke bare vanlige folk.

      Eg har stilt meg mange spørsmål ang.covid 19,det viktigaste spørsmålet eg har hatt hele tiden er om verdens herskere bruker denne anledningen som covid 19 er som et tjukt tåketeppe for å skjule en annen agenda ?
      Daglig får man nye “beviser” for at det ikke er umulig.I den forbindelse kan eg nevne overskriften i en av avisene for noen par dager siden : Covid 19 tvinger kontanter ut som betalingsmiddel – og når vi da vet at det er en hovedsak for høyresiden at man beveger seg mer og mer vekk fra kontanter son betalingsmiddel,da kan man begynne å stusse litt…..

      Vil til slutt bare si at eg syns ikke det er det minste rart at,spesiellt ungdommer,ikke lenger tar dette alvoret på alvor.Maken til vingling,beskjeder/kontrabeskjeder,anbefalinger/tilbaketrekking av anbefalinger osv.fra myndighetenes side har man vel aldri sett før.Folk som skal bestemme må være konsekvente for å bli tatt på alvor over tid,norske myndigheter kan ikke skryte på seg å ha vært så konsekvente akkurat.

      Håper du gidder å lese den lange avhanlingen,Aud Marit,men dette er bare litt av mine tanker om covid19situasjonen.

      1. Ja det har vært mye fram og tilbake med disse tiltakene hos de fra myndighetene, så jeg kan også se hvorfor de fester nå.

        Og det har jo vært på en måte en felles dugnad som fellesskapet ikke får noe utbytte av, bare mer i den norske kassa som fellesskapet ikke ser så mye av.

        Jeg leste alt du hadde skrevet og vil takke for en veldig fin og opplysende kommentar.

        Klem fra meg til deg.

    5. Takk så mye,Aud Marit 🙂

      Kan også nevne at det er veldig viktig at alle holder øyne og ører åpne i denne tiden,mye tyder på at mye og mange “goder” folk har hatt er i fred med å bli rasert under dekke av oppmerksomheten covid19 har fått.Alt fra arbeidslivsmestemmelser til trygdeytelser osv.står i alvorlig fare.Vi må følge med.
      Eg tror heller ikke at myndighetene har så god kontroll på smitten som de liker å gi uttrykk for.
      Eg følger myndighetenes smittevernråd til punkt og prikke og litt til pga.eg jobber i helse og pga.at eg selv har kroniske sykdommer,men det er alt for mye i denne covid19 tiden som skurrer i mine ører.
      Ha en fin dag,Aud Marit 🙂 Klem fra synskepeggy.

      1. Det skal jeg følge med på for jeg får jo trygde ytelser for jeg er uføretrygdet, følger også smittevernreglene på grunn av kroniske sykdommer.

        Jeg tror heller ikke myndighetene har så stor kontroll på smitten som de tror de har.

        Det er nok mye som skurrer og som myndighetene tror de kommer unna med og det gjør de nok også.

        Ønsker deg fortsatt en riktig fin dag.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg