I dag er det 22 desember og her i byen er det noe de kaller drekkedagen.

 

 

 

 

Da det fra gammalt av og var gruvedrift her i byen ja vi har sølvgruve og mange gruveganger, den 22 desember så fikk arbeiderene i gruvene juleferie og lønnen sin for desember og over åsen og hjem så drakk de som merra den blinde som jeg ville kalt det for mange av dem kom dritings hjem og uten penger for dem var blitt drukket opp på vei hjem.

 

Men det var mange av kjerringene som møte sine ektefeller på halvveien og fikk med seg lønnen hjem og kanskje sin kjære også, det var mange av dem som jobbet i gruvene som var veldig glad i det sterke og drakk mye alkohol ja på drekkardagsnatta så var det mange av dem som drakk seg fra gård og grunn.

 

Det er jo også vintersolverv i dag også og de som arbeidet i gruvene også kalt bergmanns mennene fikk en lønnet fridag den 22 desember, så da var det juleferie med familien og venner og resten av slekta.

 

De hadde også fakkeltog over fjellet allerede på 1600 og 1700 tallet og på samme tid var Kongsberg den nest største byen i Norge og også en by med klare klasseskiller og rikdommen igjennom gruvedriften.

 

Det var litt historie om den lille fredelige byen min/vår, og litt fakta om samme by kommer mer senere hvis jeg husker det.

 

Lag dere en fin kveld.

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

4 kommentarer
    1. Det var moro synes jeg å lese historien om drekkedagen, var ikke klar over den dagen i Kongsberg før jeg leste det nå.

      Ha en god natt og takk for historien.

      1. Jeg har ikke hatt så mye historie om bergstaden Kongsberg før nå bare noen små drypp, vi har drekkedagen og så er det 16 mai festen som det er en historie bak så det hadde nok vært fint om jeg skriv litt mer historie fra byen vår.

        Ønsker deg en kjempefin kveld og en riktig god natt når den tiden kommer.

        Klem fra meg til deg.

    2. Bøkene til Øyvind Kværna om byens historie kan leses gratis på Nasjonalbibliotekets nettsider. Du hoppet over endel essensielle deler av Drekkedagsnatta her. Greit å holde seg litt mer til fakta og ikke synse og tolke for mye uten å vite ting sikkert.

      1. Er alt jeg skrev så veldig feil for jeg skrev mye av det som sto på nettet om akkurat drekkedagsnatta, men med mine egne ord og måte å skrive på tror ikke det hadde vært greit om jeg skrev rett av det som sto heller. For det er å bruke andres fortelling og lage den til sin egen tror ikke du hadde likt det heller.

        Ønsker deg og dine en riktig god jul.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg