Hvor er folkesikken på nettet.

 

 

 

 

Ja dette er noe jeg har fundert på lenge og sett mye av det motsatt av folkeskikk på nett eller mangel på det, og mange av dem er i min aldersgruppe og oppover som er av de verste nettpøblene. De får jammen liret av seg mye stygt mot yngre mennesker ja de gjør det mot oss godt voksne også, men kan du skjønne hvordan du treffer disse menneskene som du kaster dritt i kommentarfeltene til? Nei det tror jeg ikke du veit. Du lager dype sår i deres selvbilde og kan til og med ødelegge et startene nettarbeid som de nettopp har prøvd og bygge opp, så tenk dere om før dere kaster mye dritt i kommentarfeltet til mennesker som dere ikke hadde turt og si rett opp i fjeset til folk. Jeg veit hvilken innvirkning slik netthets virker inn på min hverdag her inne på min blogg, vel og merke nå som vi har byttet plattform så har det ikke kommet så mye dritt inn mest snille og gode/støttende kommentarer fra alle.

 

For mye av det dere skriver i kommentarer kan gjøre at de som sitter bak den bloggen føler seg mobbet, og mange av kommentarene rundt omkring er rett og slett mobbing. Så pass på hva du kommenterer og hvilke ord du bruker i kommentarene dine, mange av dem er rett og slett så stygge at jeg blir fysisk uvel av og lese dem og hvordan den reagerer da den som eier den bloggen og må lese all den dritten som kommer inn i kommentarfeltet sitt før de godkjenner kommentaren. Jeg personlig godkjenner de fleste men ikke de verste men kanskje skal jeg gjøre det for og vise hvordan man blir håndtert av folk som leser det jeg skriver, jeg veit at folk kan ha en annen mening om det jeg skriver om. Det jeg mener er at dere må tenke dere om to til tre ganger før dere poster kommentaren deres, og les over et par ganger også før dere trykker send eller post for det dere har skrevet kan være et slag under beltestedet og det kan såre noen utrolig og inderlig.

 

De yngste på nett har jammen mer nettvett enn dere som er godt voksne, men det er sikkert noe de har lært både på skolen og enkelte har også lært det hjemme. Men dere godt voksne har ikke lært dette noen steder, da vil jeg bare si sånn helt til slutt hvilket forbilde er dere for våre yngste når de ser all den dritten dere sender rundt i kommentarfeltene. TENK LITT PÅ DEN DU!!

 

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

VI BLOGGES FOLKENS!!

4 kommentarer
      1. Ja det er helt utrolig, men når det går så langt at folk slutter og blogge på grunn av stygge kommentarer fra faktisk folk over 60 og oppover.

    1. Yngre har neppe mer nettvett, du ferdes for lite blant dem, tenker jeg, så du bare tror de har mer vett. Det er dessverre ekstremt mye mobbing blant barn og unge på sosiale medier/plattformer. Man behøver ikke lære nettvett i form av folkeskikk, for folkeskikk skal man ha lært hjemme fra man var liten, i barnehagen, på skolen.. god, gammeldags folkeskikk. Det er hva saken dreier seg om.

      Jeg har vært på nett i noenogtjue år. Da var du ung jente. Mobbingen har økt kraftig etterhvert som “alle” kom seg på nett. Det kan se ut som veldig mange burde hatt nettforbud 🙂 De klarer rett og slett ikke å oppføre seg som folk. Å bli fjernet fra nett en lang periode hadde vært finfin straff, men det er jo umulig å få til.

      Samtidig er det , som du sier, lurt å tenke seg om før man skriver ting. Det hender av og til at selv jeg får lyst til å si noen sannhetens ord i et kommentarfelt ( ikke mobbing altså), men så lar jeg være, fordi jeg ikke kjenner mottakeren av eventuell melding , ikke vet hvordan den vil bli tolket, og fordi jeg tenker at det sikkert er bedre å holde kjeft. Jeg antar den gamle regelen om at tale er sølv, taushet gull, gjelder fremdeles. Ihvertfall i visse tilfeller.

      Det beste vi kan gjøre, er å feie for egen dør og holde det rent, så vi ikke begynner som så mange andre. For mobbing og trakassering smitter svært lett, mennesket er flokkdyr og følger “lederne”. Se bare saker utenlands der mennesker er blitt utsatt for lynsjemobb..selv uskyldige har blitt pint til døde av rasende menneskemengde som mister kontrollen og forstanden fullstendig.

      Vi er ikke mye å skryte av 🙂

      1. Jeg var nok ikke noen ungjente for tjue år siden så var jeg i slutten av tjueårene nærmere 30 år, men da var ikke jeg på nettet en gang for jeg fikk min første pc som 36 åring.

        Ønsker deg en god onsdagskveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg