Er norge blitt et kaldt samfunn eller ikke?

 

 

Bilderesultat for kaldt samfunn

(Bildet er lånt av Google)

 

 

Norge har blitt et kaldt samfunn og leve i:

 

For noen år tilbake så var det slik at mennesker kunne slå av en prat på et gate hjørne og vi kunne gå på besøk til hverandre uten og varsle flere timer helst en dag i forveien slik som det er i dag, og vi tok litt mer vare på hverandre jeg er oppdratt slik at man skal se og spørre om hvordan folk har det.

 

Jeg har lært at man skal hjelpe hverandre når man kan og derfor så er jeg av den oppfatningen at man alltid skal kunne se om du kan hjelpe noen, så når folk spør meg om jeg kan gå i butikken for noen så gjør jeg det for dem for gjør jeg ikke det så får jeg dårlig samvittighet.

 

Og mange mener at jeg er ei god og snill dame som går og besøker min mor på sykehjemmet 4 dager i uken men det er jo min plikt å besøke henne og se om det er noe hun trenger for det er det ikke noen andre som gjør så hun får jo ikke noe nettverk rundt seg enn meg og jeg har jo bare henne igjen så da må man jo ta vare på det.

 

Og alt er blitt veldig kaldt her i samfunnet alle tenker kun på seg selv og ser ikke om andre trenger noen og snakke med eller bare det er noen ganger vanskelig for de går jo bare med en tanke og det er seg selv og ingen andre kommer inn i det men da er det jo bare og gå videre det er jo ingen som sier hei til hverandre eller ringer skal man få vite noe her i landet så må du være venn med dem på facebook eller instagram eller snapchat ingenting skjer menneske til menneske lenger.

 

Faller noen om på bakken så er det ingen som stopper:

 

Det er ingen som tenker at noen trenger hjelp hvis det er et menneske som har falt på bakken mange står bare og glor og ler og skravler men ingen griper inn og hjelper til for de tror at de er full eller rusa at det er grunnen til at de har falt om sånn er dette samfunnet blitt, man må jo heller gå bort til vedkommende og undersøke om det er noe man kan hjelpe til med det er i allefall det jeg mener.

 

Nå til dags så er folk mer avhengig av å ha noe og sladre om eller skrive om på facebook og ikke å kunne se det menneske som trenger deres hjelp, jeg hjelper heller til enn å bare stå der og glo for å få noe og snakke om for jeg har sett nok av dette hjelp heller den personen så får de heller gå sin vei for de er jo bare i veien for oss som virkelig vil komme syke eller skadde mennesker til unnsettning og hjelpe/ringe etter hjelp hvis en ikke kan få hjulpet dette menneske selv.

 

SÅ TENK DERE OM OG HJELP TIL OG HVIS DERE IKKE FÅR HJULPET DET SELV SÅ RING 113 SÅ DE KAN KOMME OG HJELPE DEN SOM LIGGER DER….

 

 

10 kommentarer
    1. kopiere du det andre skriver? For de øverste linjene er neppe skrevet av deg.
      For noen år tilbake så var det slik at mennesker kunne slå av en prat på et gate hjørne og vi kunne gå på besøk til hverandre uten og varsle flere timer helst en dag i forveien slik som det er i dag, og vi tok litt mer vare på hverandre jeg er oppdratt slik at man skal se og spørre om hvordan folk har det.

    2. Anonym: Jo hele innlegget er skrevet av meg selv hva tar du meg for jeg kopierer ikke andres innlegg eller noe annet så den må du nok lengre ut på landet med så her har jeg vist med en eller ei som mener jeg er totalt korka noe jeg ikke er.

      Så på spørsmålet om jeg kopierer det andre skriver så er svaret NEI jeg jobbet i flere timer med dette innlegget .

    3. Har lagt merke til at folk i byer og tettbygde strøk legger mye mindre merke til folk en på bygda.
      Tror mye av grunnen til at folk ikke hjelper til er at folk er redde for å gripe inn. Noen har dårlig tid og tenker at andre kan gripe inn, siden det er så mange andre der.
      Har også lagt merke til at folk på bygda tar seg mer tid til å snakke sammen. Tror mye av grunnen er at folk ikke er skapt for å bo for mange på ett sted. Hvis det blir for mange på ett sted mister man samholdet i lokalsamfunnet fordi hjernen ikke er skapt for å forholde seg til så mange. Da blir man kalde og likegyldige ovenfor andre.

    4. Folk har blitt mer egoister. Tenker bare på seg selv.
      Veldig viktig å bli påminnet om det du snakket om.
      Bli flinkere til å bry seg.

    5. Jeg slutter meg til det Ligaya sier. Det er nok prisen vi betaler for velstand. Dette med empati burde nok flere slått opp i Wikipedia.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg