Her er det ting jeg gruer meg til, dager som er vanskelig.

 

 

Nå er det sikkert noen som får noen ekstra grå hår, for nå skal jeg skrive om noe som dere sikker ikke liker. Men jeg kommer til å skrive om det uansett, for dette er en dag jeg ser på som skrekk og gru.

 

Ja julaften kommer sikkert til å bli den verste dagen i resten av mitt liv, jo for det er denne dagen som minner meg på hva jeg en gang hadde å ikke har lenger. Ensomheten kommer den dagen til å ta knekken på meg, for det er da en ser at en ikke er vert noen verdens ting for de nærmeste for jeg må sitte mo spikk alene ikke gøy men man må vel bare ta tingene som de er ingen vil ha noe med meg og gjøre.

 

De siste tre årene så har det vært bare meg og hunden min som jeg måtte la få slippe i februar, så nå i år så må jeg være helt alene er ikke en situasjon som jeg har ønsket men slik er det blitt.

 

Jeg skal ikke klage noe mer om det eller syntes noe mer synd på meg selv, å dere som leser dette behøver heller ikke syntes syn i meg det er bare slik livet er blitt for meg. Jeg er jo ensom ellers også men det er jo i høytider man kjenner mest på det, å her i byen finnes det ikke slike steder som ensomme kan komme til på julaften eller andre høytider da er alle slike steder stengt på de dagene man virkelig trenger dem.

 

Det er i mange byer slik alternativ jul som de ensomme og de som har rus problemer kan feire jul sammen med andre, her er det ingen slike tilstelninger så vi som har det vanskelig og er ensomme blir bare mye mer ensom.

 

 

Takk for at du stakk innom og velkommen tilbake.

 

Aud-Marit.

18 kommentarer
    1. I fjor feiret jeg helt alene også! Var egentlig fint. Men jeg takler godt det å være alene. Lagde meg god mat og gikk i kirken og åpnet gaver! Klem

      1. Jeg har feiret alene i 3 år blir fjerde i år. Jeg er jo vant til å feire alene men man blir ikke vant til det triste ved det.

        Skal lage meg en pizza og se på tv, gaver hva er det i år får jeg ingen tror jeg da.

        Klem fra meg til deg.

    2. Hei her jeg bor,har di tilbud,i jula,fir di som ikke har noen og feire med,må no vel finnes der du bor også,sjekk lit runt,finnes sikkert ,😀

      1. Jeg sjekket rundt på det i fjor og det gjør det ikke, sånn er det bare men jeg må jo bare venne meg til det å være helt alene på alle mulige måter.

    3. Vi er nok mange som kjenner på sorg og ensomhet av ulike grunner. Jeg har ikke noen i min familie hverken på mor eller farsiden i livet mitt. En historie jeg ikke forteller noen steder. Det er vondt, men jeg prøver å bære med meg realitetene med styrke fremfor å synes synd på meg selv eller si noe om hvordan jeg har det. Prøver å se de gode tingene selv om de kanskje er små, men likevel ingen selvfølge. Ifjor hadde jeg ikke en eneste julegave, men det ble jul likevel.

      1. Huff da men dette er en hverdagsblogg og da skriver jeg om min hverdag på godt og vondt, slik er det bare og da må en vel skrive om hvordan en har det i hverdagen.

        Har ikke bedt noen om å syntes synt på meg heller, jeg skriver bare det jeg tenker og føler.

        1. Du går i forsvar når jeg bare sier litt om hvordan jeg prøver å takle mine lodd i livet. Har ikke kritisert, og prøver bare å synliggjøre at flere har det utfordrende i sine liv på ulike måter.

          1. Det var da ikke ment slik men du skrev jo at ingen skulle syntes synt på deg men det gjør jeg virkelig, men jeg kunne jo ikke skrive det syntes jeg. For vi har det veldig likt jeg hadde bare moren min fram til hun døde, da hadde jeg plutselig de andre også men nå vil ikke de ha noe mer med meg å gjøre grunn det veit jeg ikke er vel ikke bra nok for dem. Så ikke på det som kritikk heller. Håper ikke dette var sårende for jeg ble veldig trist når jeg leste det, føler du noe annet så vil jeg si fra bunnen av mitt hjerte unnskyld for det var ikke meningen med mitt første svar til deg. Føler med deg.

            Ønsker deg en kjempe fin søndag.

            Klem fra meg til deg.

    4. Huff ja mange som er ensom i jul og høytider. Noen plasser og her i Bodø har frivillige i mange år dekket opp med gratis julemat til de som er alene på julaften.
      Veldig mange som benytter seg av det.
      Husk dette e din blogg og du skriver hva du vil.
      Ha en fin søndag
      Klem

      1. Noe slikt har vi ikke her i Kongsberg, hadde vært fint med ett slikt tilbud her også for da hadde jeg helt klart gått dit og ikke suttet her alene men den gang ei.

        Jeg veit at det er min blogg og det er jeg som bestemmer hva som kommer på min blogg, men det er jo noen som ikke er enig i at mitt liv er slik.

        Ønsker deg også en kjempefin søndag, jeg driver nå å gjør klart det jeg skal ha med meg til guttene skal ha samvær med dem i dag.

        Klem fra meg til deg.

    5. Synd at det ikke er tilbud i hjembyen din på julaften. Julen er en sår tid for mange. Man gjør det beste ut av det, og godt at du sier som det er på din blogg.
      Vil nå ønske deg en flott og koselig dag sammen med sønnene dine! Klem fra nord

      1. Jeg hadde jo gått dit hvis det hadde vært ett tilbud, ja det er en veldig sår tid for veldig mange i jula.

        Jeg skal se på tv og skrive blogg i jula eneste planen så jeg skal gjøre det beste ut av den, hvorfor legge lokk på det er bedre å få det ut slik er jeg bare skrudd sammen.

        Jeg skal virkelig kose meg og det er godt de er glad i å være ute og bruke naturen, noe har jeg i alle fall lært dem av sunne verdier.

        Klem fra meg til deg.

    6. Regner med dine sønner leser bloggen din. Så dette er en stor oppfordring til dem. Stikk innom mora med gaver og en en klem på julaften. Ofte skal det så veldig lite til og glede andre. Ellers så får du ha en så fin dag som mulig 😉

      1. Eldste mann er 15 år og yngste blir 13 år i januar, så jeg kan ikke oppfordre til noen verdens ting. Og de leser nok ikke bloggen til mamma nei.

    7. Ja, julen er jo spesiell ensom for de som er ensomme fra før, kan godt forstå du ikke ser frem til jul, noe helt annet for de som velger det selv, ha, en fin dag med guttene dine, her blir det lammekoteletter til middag, klem fra meg

      1. Ja jeg skal kose meg med guttene mine i dag, jeg spiste fiskeburgere til middag jeg helt nydelig når vi lager dem på grillen. Ja julen er noe jeg gruer meg til.

        Klem fra meg til deg.

    8. Jula er nok den høytiden som er verst for den som er ensom, så jeg skjønner godt at du ikke ser frem til den. Da går tankene lett tilbake til da alt var greit, og man var en del av et fellesskap. Men hva med å skape deg nye tradisjoner? Hvis dere spiste ribbe, hva med pinnekjøtt, biff eller torsk som ny julemattradisjon? Eller noe annet du synes er godt. Å bake syv sorter er dumt når man er alene, men hva med å bake én sort, som du synes er god? Del med venninnen din hvis det blir mye. Finn frem en juleduk, sett frem litt julepynt, og tenn noen røde lys. Helt greit å vente med til morgenen den 24., hvis det føles best, men la det stå til juledagene er over, så du får sjanse til å kose deg litt. Gå i kirken, det er en egen fellesskapsstemning, selv om du ikke er kirkegjenger ellers. Du er en verdifull og flott dame, som fortjener å ha en god jul. Vil ikke familien vite av deg får du skjemme bort deg selv litt. Og hvorfor ikke begynne med å ta julen tilbake, på dine premisser?!

      1. Ja her var det noen gode tips, jeg har ingen juletradisjon jo tv. kanskje jeg skal ta en tur i kirken hvis det er plass da, er jo Corona så må nok vente til neste år.
        I fjor satte jeg fram julepynt sent på lillejulaften og tok det vekk igjen 1 dag jul.

        Bake er jo mye godt og få kjøpt.

        Røde lys har jeg framme hele året og de går på batteri, liker ikke levende lys grunnet brann faren.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg