Gjeste innlegg fra en av mine trofaste lesere.

 

 

 

Hei alle blogg lesere ❤️Jeg har fått lov av Aud Marit til å skrive dette gjeste innlegget. Jeg har vært leser av bloggen hennes i flere år, og selv om dette ikke er en blogg hvor vi får følge et spennende liv med reiser, shopping og “hæla i taket”, er dette en blogg som rører meg dypt i hjertet … Det er så BRA at noen tør å være ærlig, at noen tør å fortelle om de grå dagene, om trang økonomi, om å slite psykisk .. når jeg leser om hennes ensomhet, smerter, lite penger – ja da kjenner jeg det ofte stikke litt i hjertet … Jeg er selv ufør, jeg har selv dårlig økonomi og må leve etter et strengt budsjett for å få hjulene til å gå rundt. Men ALDRI har jeg (som Aud Marit ofte må) gått uten mat, aldri har jeg måttet lete etter flasker for å klare å kjøpe selv det mest nødvendige av matvarer. Allikevel vet jeg hva dårlig råd gjør med psyken; man engster seg, man ligger våken om nettene, får ikke sove, klumpen i brystet er nesten uutholdelig – og man føler seg mindreverdig, man føler seg hjelpeløs og ubrukelig. Jeg skriver dette innlegget for å oppfordre dere alle til å hjelpe “vår kjære Aud Marit” (❤️) til å kunne sove litt bedre de neste ukene, engste seg litt mindre, la skuldrene falle litt nedover … Det er snart helg, kanskje vi alle kan kjøpe en sjokolade mindre denne helga, ei øl (eller brus mindre) og heller vipse disse kronene til Aud Marit, slik at hun får råd til å betale tannlegeregningen? Og om vi ikke har råd til å vipse, kanskje har vi noen tomflasker vi kan pante, og vipse disse pante pengene til Aud Marit? Hennes vips nr er 98310949❤️ La oss vise henne at vi setter pris på bloggen hennes, åpenheten, at hun er tøff som våger å “kle seg så naken” og fortelle så åpent om fattigdom, sykdom og ensomhet. Kanskje kan vi sammen gi henne noen bedre dager nå, ved at kontoen hennes fylles opp med små gaver fra oss lesere; slik at tannlegeregningen hun ikke har råd til å betale, kan bli betalt ❤️ Aud Marits vips: 98310949

Hilsen Lima ❤️

25 kommentarer
    1. Ingen, absolutt ingen Norske borgere i velferdsstaten Norge trenger å pante flasker for å overleve. Er man i akutt krise får man hjelp til nødvendig livsopphold hos Nav. Der får man også dekt nødvendig tannbehandling om man kan dokumentere at stønad/trygd ikke strekker til. De som er virkelig “fattige” i Norge, er barn i lavinntektsfamilier.. de sliter dessverre i dette voldsomme materialistiske overforbruk samfunnet. Men så klart, å spe på budsjettet med å samle flasker er jo bra både for økonomien og miljøet. Ikke meningen å være ufin.. hovedpoenger er et tips til bloggeren som tydeligvis er innafor å få dekt tannlegregningen. En telefon til Nav er en god start… Mange hyggelige mennesker jobber der 😉

      1. Tro meg at jeg har prøvd har søkt om hjelp men de jeg pratet med sa at jeg hadde for høy inntekt, har prøvd alt med det sagt så er det jo flere som har det verre enn meg det veit jeg. Disse stakkars barna som lever i fattigdom har det ikke enkelt det har jeg vært med på selv, ja det er mye materialisme her i landet og ett veldig stort forbruk.

        Da jeg søkte sist så fikk jeg avslag for at jeg hadde for høy trygd, jeg har forvaltning og får da en sum av trygda i måneden som jeg skal klare meg på å det går ikke med disse prisene som er nå og da må til tannlegen i tillegg.

        Men takk for tipset veit svaret på forhånd det blir nei som vanlig.

    2. Be forvaltningen om å få ekstra penger til tannlege, og nok penger til mat. Forvaltningen skal jo hjelpe deg slik at du kan betale alle dine utgifter

    3. Jeg må vel si meg litt enig med Ann Jorunn, du sier selv du har for mye i trygd til å dekke tannlege, du har forvalting, men du kan jo ikke få så lite at du ikke kan leve av det,? Tviler ikke på at du har dårlig råd, men hadde vel bedre for deg å få gjeldsanering, har en venninne som fikk det 😉

      1. Det er trygda mi de regner utfra om jeg kan få støtte til tannlege og andre ting, jeg får en del av den i måneden og resten ser jeg ikke. Dette er siste gangen jeg skal nevne at jeg har dårlig råd, men jeg skal blogge bare om mitt liv på godt og vondt.

        Gjeldssanering vil jeg ikke for det er nå bare det at forvaltninga betaler strømmen, forsikringen, fellesutgiftene og lånet på leiligheten resten er jeg ferdig med neste måned som jeg har betalt av det jeg får i måneden selv da er det bare telefon, medisiner, mat og alt det andre som man må ha for å leve.

    4. Alle disse hyggelige folkene på NAV som Ann Jorun skriver om har jeg tilgode å treffe, for det er slett ikke mange. Er en og annen innimellom, men en er jævlig heldig om en treffer på sådan person. Når det gjelder hjelp hos nav til tannlege, haha, jeg hadde en pågående sak i flere år, avslag etter avslag. Til sist ble jeg innlagt, jeg ble så syk at det finnes ikke ord. Etter en årrekke fant de til slutt ut at de hadde gjort feil, jeg hadde krav på hjelp likevel. Slik holder de på til en ikke har tenner igjen for bare midlertidige fyllinger, og man har de som rett og slett er tannlaus blitt. Enkelte prekar og tror dem vet, men ingen jobb er så tung som å måtte forholde seg til nav. Er man ikke psyk fra før, så blir man jommen det underveis

      1. Ja det kan du si er ikke mange av dem, forvalteren min er veldig hyggelig hun. Takker for denne fine og oppklarende kommentaren, og som du sier er du ikke syk før du kommer innunder Nav så blir du det i alle fall da tungrodd system syntes jeg da.

    5. Et flott innlegg fra en trofast leser AudMarit – men hva er det med noen av dem som kommentarer! De må jo være helt blåst – unnskyld at jeg sier det! Er vel ingen som tar mot til seg og skriver om et slit for å få endene til å møtes hvis det ikke er sånn det er! Stå på, vennen – ikke gi deg – og ikke slutt å skrive om akkurat slik som du har det! God klem – jeg heier fortsatt på deg <3

      1. Ja hun er kjempe snill og god, ja det lurer jeg på også og hun som skrev innlegget. Godt sagt at de må være helt blåst ikke unnskyld deg for det lurer jeg også på om de er. Jeg skal fortsette og skrive slik livet er for min del på godt og på vondt, så de skal få slite med meg og mitt en stund til. Ønsker deg en kjempefin kveld. Klem fra meg til deg.

    6. Mente ikke å være ufin, har jo og oppfordra deg til å legge ut tlf nummeret ditt en tid tilbake, synes bare det er rart å ha så lite å leve for så lenge sosialstøtte er høyere♥️

      1. Jeg ble bare litt skuffa akkurat der og da, ja du oppfordret meg angående telefon nummeret mitt kunne legges ut. Jeg får ikke sosialstønad for jeg har noen få kroner over det som er NAV sitt livsoppholds norm er, og det er også grunnen til at jeg ikke får støtte til tannbehandling heller.

    7. Blir nok bedre når du er ferdig med det du betaler på, forsto jeg rett når det var neste mnd, håper du får inn noen kroner på vips, 😍

      1. Ja du forsto det rett er i slutten av oktober så er jeg ferdig med det siste avdraget, så da er jeg ferdig med gjelden min. Ja håper det har kommet noe til nå og resten får jeg prøve å spare opp selv.

        Ønsker deg en kjempefin kveld/natt.

        Klem fra meg til deg.

    8. Har vipset til deg. Glad for og kunne hjelpe. Håper flere gjør det samme for tannlege er dyrt. Godt at gjelden er betalt i neste måned. God klem til deg fra meg.

      1. Tusen takk jeg har satt dem direkte inn på sparekonto øremerket til tannlegen, ja tannlege er veldig dyrt. Ja det skal feires med å sette de pengene som jeg pleier å betale på sparekonto, ha en buffer det er noe som jeg nesten aldri har hatt.

        Ønsker deg en kjempefin kveld/ natt.

        Klem fra meg til deg.

    9. Jeg lurer på hvor folk tar det fra, at det er bare å kontakte nav, så får man hjelp? Virkeligheten er nok ikke slik, for de fleste ihvertfall.
      Er så glad for at jeg har en mann som tjener ok, for minstesats ufør er ikke mye å leve av.
      Jeg er også glad for at jeg har evnen til medfølelse med mine medmennesker, så jeg var glad for at jeg kunne vippse litt til Aud Marit
      Stå på, synes du er tøff som deler hvordan du har det
      Klem til deg

      1. Ja jeg lurer også virkelig på hvor folk får det fra er ikke bare å kontakte NAV så får man hjelp.

        Takker for det du vipset satte det på sparekontoen øremerket tannlege.

        Takker for oppklarende og fin kommentar.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

    10. Det er en skam at tannhelse skal være så dyrt. Skal jo ingenting til før kronene begynner å rulle. Og nå som alt stiger er det de som har minst fra før, som får svi. Jeg aner ikke hvilke regler NAV har, så det kan jeg ikke kommentere, men at det er flere som sikkert må pante flasker for å overleve, det tviler jeg ikke på. Å sammenligne med fattige barnefamilier synes jeg er direkte ufint. Liker ikke at man setter “svake” grupper opp mot hverandre. Det skulle ikke vært slik i utgangspunket for noen! Klem til deg, Aud-Marit <3

      1. Takker for en fin og oppklarende.

        Ja tannhelse er blitt utrolig dyrt skulle tro at de tar betalt for og gå innafor døra, og at tenner ikke tilhører resten av kroppen.

        De har ett veldig firkantet system på Nav, og livsoppholdet de regner fra er mye lavere enn det staten regner fra det syntes jeg er litt rart. Ja det er utrolig mange som kjemper om de samme tomflaskene, mange om beinet for å si det sånn.

        Ønsker deg en kjempefin dag.

        Klem fra meg til deg.

    11. Tusen takk til alle dere som vipset til Aud Marit❤️ Jeg er så glad for at gjesteinnlegget mitt hjalp Aud Marit slik at hun fikk inn nok penger til å betale tannlegeregningen – dette betyr MYE for henne❤️

    12. Jeg har ikke fått med meg gjesteinnlegget før nå, men fint du får hjelp igjen.
      Lurer på hvorfor enkelte alltid må gi andre tips og råd. Hadde de fulgt bloggen din så har du da forklart det flere ganger, og dessuten har du ikke forklaringsplikt.
      I så fall er det bedre å sende deg privat melding tenker jeg og spørre deg der.
      Stå på, og ikke vær redd for å skrive om hverdagen og livet ditt.
      Det er faktisk vanskelig for mange også her i Norge, og å være fattig her er ikke enkelt. Snakker av erfaring både om det å ha dårlig råd, og få velmenende råd 😳🙂
      God helg! Klem ❤️

      1. Er ikke enkelt å få med seg alt, ja jeg fikk en hjelpende hånd fra Spania til å skrive det innlegget for hun hadde lyst til å hjelpe meg på den måten.

        Ja det lurer jeg også på, ei av dem har fulgt bloggen i en tid nå. Jeg syntes det er bedre å forklare det der og da når spørsmålet kommer, vil heller ha spørsmålene i kommentarfeltet for det er ikke alltid jeg har mulighet til å svare på dem på melding på telefonen.
        Jeg skal skrive som jeg pleier på bloggen om mitt liv på godt og vondt, å være fattig i Norge er ikke enkelt det veit jeg.

        Ønsker deg og dine en kjempefin kveld og helg.

        Klem fra meg til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg