Barn og alkohol passer ikke sammen…

 

 

Jeg syntes syn på barna som må sitte hjemme hele sommeren for at de ikke har råd til å dra på ferie, fattigdommen i Norge finnes selv om mange av dere nå kommer til å tenke at de feil disponerer pengene sine. Men slik er det ikke med mange, for det er noen som faktisk lever fra hånd til munn og det er ikke enkelt å være barn i en slik situasjon for det er jo ikke deres feil at det er slik.

 

Så dette er et innlegg dere burde tenke dere godt om før dere kommenterer for det jeg har tenkt å skrive om er det mange som vil reagere på.

 

Men det er mange familier som sliter økonomisk, og ikke har råd til å dra på ferie og det blir fort drikking og krangling mellom foreldrene. Det er jo noe som kan skremme livet av små uskyldige barn, og de må være i det huset om de vil eller ikke. Når det gjelder alkohol og krangling så veit jeg hvordan det er, jeg har mange ganger vært livredd når min bestefar og noen av de mennene mamma ble sammen med for de drakk som noen svamper begge to og det var utrolig ubehagelige begge to.

 

Jeg har lenge trodd at det var min skyld at det ble slik, men det har min mor fortalt at det ikke var min skyld. Hun sa at de er jo voksne mennesker og at jeg var et barn så det var ikke jeg som fikk dem til å drikke, det var noe de har valgt selv å gjøre. Da sa jeg til min mor at jeg syntes det var ubehagelig at de drakk, og at jeg var redd for hva de kunne finne på med meg eller hva de kan gjøre deg.

 

Og slik er det mange barn som har det nå i sommerferien, så stakkars barna som må være hjemme i hele to måneder og se sine omsorgspersoner slik. Det unner jeg ingen barn og oppleve, for de kan jo ikke forsvare seg selv og det blir jo dem som må være omsorgspersoner i familien.

 

 

Til dette innlegget så har jeg ikke noen bilder som passer, og fant ingen heller for det er jo ikke lov og låne fra Google lenger hvis jeg har forstått riktig..

 

VI BLOGGES..

10 kommentarer
    1. Tror nok at det er mange som ikke har råd til ferie jeg da. Det hadde ikke vi den gangen vi hadde 3 små barn. Det er ingen som brir så veldig rik av og være tømmerhugger 🙂 Jeg synes vel de så bør være forskånet for den norske flatfylla. Det går å kose seg med et glass en sommerkveld også uten at det blir en traumatisk opplevelse. God sommer.

    2. En veldig flott og sterkt innlegg. Meget trist å lese hva du gjennomgikk når du var barn, men sterkt av deg å dele. Hjertet mitt blør for de barna som lever med fulle foreldre og bråk rundt seg. Forelde som ikke er der for barna sine.
      Det er riktig som du skriver at mange familier ikke har råd til å reise på ferie. Det er mange som går på forskjellig trygder, og da får de heller ikke feriepenger. Vi er selv en familie som har råd til ferier. Jeg nekter meg selv å ha dårlig samvittighet ovenfor de som ikke råd til ferier. Da vi har feriepenger og vi har felles sparekonto. Vi unner oss ferier for å kose oss ekstra når barna har skoleferie.
      Jeg tenker nok på de barna og deres familier og de fattige i hele verden både jul og sommerferier + andre høytider når våre barn får gaver og ikke minst oppleve ting utenfor hjemmet sitt.
      Hjemmeferie trenger heller ikke å være så ille. Da man kan finne på ting med barna. Jeg vet at alt koster penger i dag, men det er en del ting man kan gjøre som også er mer eller mindre gratis.
      Barn synes det er veldig gøy å sove i telt for eksempel. Eller under åpen himmel. Badestrender og turer i skog og mark er gratis om man bor i nærheten. Har man sykkel så kan man sykle på turer, eller låne sykkel av noen man kjenner.
      Man kan også dra å se på hester og dyr til forskjellige gårder om man ringer dem og spør. Er man på turer og annet så er det billigst å ta med medbrakt mat.
      Nå håper jeg at jeg ikke tråkket noen på tærne med dette innlegget , da det slett ikke var min mening.
      Klem <3

    3. Hei Aud Marit. 🙂
      Det ER en så viktig oppfordring til voksne det du skriver her. Stakkars barn som opplever fulle folk rundt seg. Alkohol fører til veldig mange tragiske skjebner i verden….
      En annen ting som vi hører om er foreldre som tar barna med til syden. Siden alkohol er billig der, er noen foreldre på flatfylla under hele oppholdet, og barna blir mer eller midre overlatt til seg selv. Tragisk! 🙁
      Ønsker deg en fin dag sammen med Elvis. 🙂
      Hilsen Line.

    4. poesimylife: Takk for alle disse fine tipsene på ting som kan gjøres både gratis eller veldig billig.

      Du har da ikke skrevet noe her som jeg kan se som kan tråkke noen på tærne.

      Klem fra meg og Elvis gutten.

    5. Heeelt enig!!! Me har pappa som har aldri drukket i det hele tatt. vi vokst opp uten alkohol i huset. Me og min syster er avholds også. Det er viktig i oppdragelsen! Barna kan gjøre hva dem vil etterpå som voksne, men som barn har de KRAV på fin og trygg barndom

    6. Lena V: Tusen takk for en fin kommentar, det med å ha en voksen person som drikker kan gjøre et lite barn usikker og redd. Din oppvekst var utrolig fin og harmonisk for deg og din søster.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg