JEG HAR IKKE VALGT DET SELV!!!

 

 

 

 

Det hele startet i 2004 at jeg var på jobb som renholder, en tidlig morgen så ringte vekke klokka da klokken var fem på morgen kvisten.

 

Da jeg skulle stå opp så kom jeg ikke av flekken jeg var stiv som en pinne og hadde så store smerter, da klokken var sju på morgenen så ringte jeg sjefen min og spurte om hun kunne komme hjem til meg og hjelpe meg opp så jeg kunne komme meg på jobb.

 

Hun kom og hjalp meg opp men hun kjørte meg ikke på jobb hun kjørte meg til legen etter at hun hadde ringt min fastlege som jeg hadde den gangen og skaffet meg en time hos han, for hun så jo at på jobb skulle jeg ikke legen sykemeldte meg i to måneder.

 

Jeg har ikke jobbet siden for jeg har et sammen satt sykdomsbilde, jeg har leddgikt, poly nevropati og Sjøgrens syndrom.

 

Det er et rent smertehelvete å ha disse sykdommene hver for seg og jeg har alle tre, jeg vile gjerne ut i jobb igjen men legene mente det var uaktuellt, jeg ville jo gjøre nytte for meg.

 

 

DET Å LEVE I NAV SYSTEMET ER IKKE ENKELT:

 

 

Det å leve i det tungrodde nav systemet er ikke enkelt du må vite hva du skal søke om, for de sier ikke fra til deg hva du har krav på det må du finne ut av selv.

 

I det første fire årene så levde jeg på et minimums eksistens nivå på 490 kroner i uka, prøv på det selv de som vil jeg unner dere det ikke for det var ikke enkelt i allefall ikke med et barn var glad jeg hadde en samboer den gangen.

 

Og i dag så sitter jeg å venter på å få svar på uføre trygden min men det tar jo 6 til 8 måneder.

 

Men det å leve på penger fra nav så har jeg fått kommentarer som har du råd til å gå på kafe du som snylter på nav , du er jo så lat og tar den leteste måten å få penger på, få deg en jobb så du kan bidra i samfunnet med å betale skatt.

 

Jeg betaler skatt av min arbeids og avklarings penger som jeg har hatt siden 2012, vi som må gå til nav har ikke valgt det selv.

 

Så hold igjen og tenk dere om før dere slenger med leppa ovenfor noen som går på penger fra nav, vi har ikke noe valg og det er ikke den enkleste veien til penger.

 

NOEN ER FOR SYKE TIL Å MESTRE EN ARBEIDS BELASTNINGER……

 

 

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. Meget sant i alt dette, selv om du kunne skrevet det mer sammenhengende 🙂 Vi har ikke VALGT det selv. Om du jobbet, så synes jeg du har meget lite i arbeidavklaringspenger. Du skal jo ha 66% av lønn. Jeg har mye mer enn deg? Selv om vi går på trygd, så må vi jaggu meg få lov til å leve! Ingen skal blande seg i om DU kan jobbe, eller ikke. Det er kun opp til deg og legen din. Det er du og legen + NAV som har med dette å gjøre. Hev deg over de som er negative. Det er ikke verdt å svare dem annet enn at dette har de ingen verdens ting med! Ønsker deg en fin søndag 🙂 <3

    2. due: Det var jo i de fire årene før jeg fikk arbeidsavklaringspenger at jeg hadde sosialhjelp fram til jeg fikk dem at jeg hadde 490 kroner i uken.

    3. å ja, nå forstår jeg. Jeg har aldri hatt sosialhjelp og vet ikke hva man får der. Selv var jeg sykemeldt 1 år med sykepenger, og rett på arbeidavklaringspenger. Jeg har aldri trengt sosialen, da jeg jobbet fra jeg var 16 år. Men det er ikke noe galt i å mota sosialstønad. Hva ellers skulle man levd av, om man ikke hadde noe annet?

    4. due: Ja det var derfor jeg skrev dette for å sette ett annet lys på det, jeg hadde barn også, jeg hadde råd til bleier og noe av maten til han min samboer sto for resten.

    5. Helt utrolig. Får man ikke mer når man har barn? Men samboeren din hadde vel jobb, så de mente kanskje at han skulle forsørge dere? Det er jo også helt riktig om han tjente mest.

    6. due: ja de mente det men han var jo det største barnet i familien han brukte pengene sine på brus og snop så det var ikke mye igjen der nei..

    7. Ok, såpas ja! Håper du kuttet han ut 🙂 Han var jo en forsørger, og da skulle han forsørge dere. Jeg regner med at det gikk fint med barna? Har man satt barn til verden, så må man sørge for de de får det godt. De trenger ikke gods og gull, men de trenger grunnleggende behov. Alle mennesker trenger vi de grunnleggende behov. Maslows behovspyramide er virkelig helt riktig. Der står det skrevet : Fysiske behov, trygghetsbehov, sosiale behov, respekt og selvrealisering 🙂 Så gir man barna sine alt som står i denne pyramiden, da har de virkelig fått med seg sine behov 🙂

    8. due: Ja det har vært slutt siden 2008 da barn nr 2 kom til verden, og i 2012 så fikk jeg en alvorlig smell psykisk og da måtte pappaen til guttene mine ta vare på dem, men det klarte han ikke så barnevernet kom inn i bilde så nå bor dem i hvert sitt fosterhjem.

    9. Uff så trist å høre. Jeg håper at guttene har det godt hos sine fosterforeldre. Noen ganger er det slik at barn kan ha det bedre enn hos sine foreldre. Det er mange egoistiske forlede som greier å innrømme at det var grunnlag for at akkurat mitt/ mine barn måtte flytte til noen andre. Nei de skylder på barnevernet, og at barnevernet tok deres barn helt uten grunn. Ja jeg vet at det også skjer! Men det er mange som dessverre ikke vil innrømme at de satt i en slik situasjon at det virkelig var til barna sitt beste. De føler seg vel som tapt om de ikke har andre å skylde på! Men jeg ser heller opp til de som virkelig sliter, og ser at dette går ikke. Enn at de bare overser problemene og lar barna går fra hånd til munn. Ingen mening i dette! Kun egoistisk!

    10. Ingen av oss som er kronisk syke har valgt dette!
      Jeg har vært kjempeheldig, og har møtt positive og forståelsesfulle ansatte på NAV helt fra den dagen jeg begynte med AAP og til jeg fikk innvilget uføretrygd.
      Jeg har heldigivs aldri vært i den situasjonen at jeg har fått sosialstønad, og det er jeg kjempeglad for. Har jo hørt om hvordan noen av mine venner har blitt behandlet der.
      Ikke la deg knekke kjære deg <3
      Ønsker deg en kjempefin søndag 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    11. Toril sin hverdag med musikken: Ja da har du vært heldig, jeg har vært kasteball fra den ene til den andre her på nav.

      Nei de får ikke knekt meg jeg har vært ute en vinternatt før.

    12. due: Det var ikke det som var grunnen jeg ble psykisk syk og skjønte at hvordan skulle jeg klare å ta vare på mine egne barn når jeg ikke klarte å ta vare på meg selv….

    13. Hvordan kan de holde på slik? Jeg har vært heldig siden jeg begynte på arbeidavklaringspenger. Jeg har alltid fått det jeg har hatt krav på, og imøtekommende saksbehandlere. Vi får se nå, hvordan det blir når jeg skal søke om uføre. Håper at alt ordner seg for der 🙂

    14. due: Det går sikkert bra, jeg søkte ufør nå i august og regner med å få svar på ny året. det er jo 6 til 8 måneders behandlings tid på de søknadene der.

    15. Det tok kun ei uke for sønnen min. Han var da 21 eller 22 år. Det raskeste jeg har hørt om. Han fikk etterbetaling fra han var 18 år 🙂 Men behandlingstiden er opp til 8 mnd ja …..

    16. Jeg vet ikke. Jeg kjenner ikke så mange med uføre, eller jeg kjenner ikke til hvor lenge de måtte vente. Tror det gikk knappe 1-2 måneder til venninna mi og moren min. Jeg har aldri hørt at de må vente lenge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg